Uneori, editorii publică un autor „fără nume“ pentru că au încredere în calităţile cărţii lui. Sau invers, publică o carte proastă doar pentru că autorul „are nume“. Însă visul oricărui editor este să aibă, simultan, o carte bună şi un nume de autor cunoscut. Jurnalul actriţei Oana Pellea, descoperit şi prezentat acum cititorilor de criticul literar Ioana Pârvulescu, e un astfel de vis.
„Dragă Oana, m-a uimit să găsesc în notaţiile tale lucrul pe care numai scriitorii adevăraţi îl au: amprenta stilistică. Jurnalul tău are un ton inconfundabil şi, pentru că nu rezultă din el că ai experienţa scrisului, nu pot decât să constat că ai talent. Cuvintele tale au mimică, au gestică, au tot ce le trebuie. Şi inteligenţă. E la un moment dat, spusă în treacăt, o frază care m-a făcut să tresar, despre o musculiţă care se afla pe clape şi despre nevoia ta de a găsi acele litere, acele cuvinte care să nu strivească gâza. Un balet salvator al degetelor pe clapele computerului. Mi se pare o frumoasă metaforă a miezului ascuns al jurnalului tău: găseşti cuvintele în stare să nu ucidă viaţa din lumea efemeridelor care suntem. Jurnalul îţi va aduce, îndrăznesc să cred, o mulţime de prieteni. E un jurnal care face bine.“ — IOANA PÂRVULESCU
OANA PELLEA, fiica Domnicai si a lui Amza Pellea, cunoscutul actor, s-a nascut pe 29 ianuarie 1962 la Bucuresti. In 1984 a absolvit Academia de Teatru si Film, clasa profesoarei Sanda Manu. In 1984-1987 a fost actrita la Teatrul din Piatra Neamt. Intre 1987 si 1999, cand a devenit liber-profesionista, a jucat la Teatrul Bulandra din Bucuresti. In 2006 joaca alaturi de Clive Owen si Julianne Moore in productia Universal Pictures Children of Men, regia Alfonso Cuarón, film nominalizat la trei categorii de Premiu Oscar. În 2007 este distribuita in productia britanica I really hate my job, regia Oliver Parker, si in productia americana Fire and Ice, regia Pitof. In 2009 joaca in productia maghiaro-germana Bibliothèque Pascal, regia Szabolcz Hajdu.Pentru activitatea ei teatrala, cuprinzând peste 30 de roluri principale, a obþinut numeroase premii, printre care: in 2009, Marele Premiu al Festivalului Comediei Romanesti pentru cel mai bun spectacol, Buzunarul cu paine de Matei Visniec, spectacol pe care l-a regizat si l-a interpretat alaturi de Sandu Mihai Gruia; in 2000, Premiul pentru cariera internationala remarcabila, decernat de Fundatia Culturala Romana; in acelasi an, Premiul Uniunii Teatrale din Romania pentru cea mai buna actrita (rolul Catarina din Imblanzirea scorpiei dupa Shakespeare, productia lui Mihai Maniutiu); in 1996, in urma rolurilor Masa din Trei surori de Cehov, Iulius din Iulius Cezar de Shakespeare, Maria din Woyzeck de Georg Büchner, Premiul pentru cea mai bunã actrita decernat de Asociaþia Internationala a Criticilor de Teatru; în 1994, Premiul UNITER pentru cea mai buna actrita (in Mephisto, regia Alexandru Darie).Ca actrita de film, a avut circa 20 de roluri in productii regizate de Alexandru Tatos, Dan Pita, Stere Gulea, Bogdan Dreyer etc. A obtinut pentru rolul principal din Stare de fapt, regia Stere Gulea, numeroase premii internationale, inclusiv cel pentru cea mai buna actrita la Festivalul de Film de la Geneva, Premiul orasului Geneva, premii la Festivalul Filmului Politic de la San Marino si la Festivalul International de Film „Vulturul de Aur" din Batumi, Georgia.Joaca in romana, franceza, engleza, italiana. Participa la turnee de teatru in strainatate (Marea Britanie, Europa, SUA, Asia). A reprezentat Romania in numeroase jurii internationale la festivaluri de teatru si de film.In stagiunea 2008-2009 joaca în Scaunele de Ionesco la Teatrul Bulandra, in Ma tot duc de Marc Doré la Teatrul Foarte Mic si în Buzunarul cu paine de Matei Visniec la Teatrul Metropolis.Site-ul ei personal are adresa www.oanapellea.comJurnal 2003-2009 este prima carte publicata de Oana Pellea.